Terapia Ręki I + II
Terapia Ręki PTR jest szkoleniem skierowanym do nauczycieli, logopedów, fizjoterapeutów, pedagogów specjalnych, terapeutów zajmujących się wczesnym wspomaganiem rozwoju oraz osób pracujących z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Ukończenie szkolenia daje uprawnienia Terapeuty ręki PTR© w pracy pedagogicznej z dzieckiem w ramach programu PTR© A. Giczewska W. Bartkiewicz W trakcie zajęć każdy uczestnik otrzymuje materiały szkoleniowe , a po zakończeniu szkolenia stosowne zaświadczenie o jego odbyciu. Zaświadczenie potwierdza, że uczestnik nabył wiedzę i umiejętności w zakresie prowadzenia diagnozy i terapii ręki według programu PTR©.
Wykłady, warsztaty – czas trwania 32 godziny dydaktyczne (warsztat + doskonalenie indywidualne)
Szkolenie prowadzą autorki Programu Terapii Ręki – Wioletta Bartkiewicz i Aneta Giczewska.
Aneta Giczewska – mgr fizjoterapii, terapeuta NDT- Bobath, pedagog specjalny
Wioletta Bartkiewicz – mgr psychologii, terapeuta integracji sensorycznej II stopnia
ZAKRES TEMATYCZNY:
- Podstawowe założenia Programu terapii ręki PTR.
- Funkcja jako podstawowy cel usprawniania małej motoryki.
- Zasady konstruowania celów terapii ręki.
- Główne cele terapeutyczne.
- Precyzowanie kierunku pracy i określanie celów szczegółowych.
- Omówienie zasad w ustalaniu celów pracy z pacjentem/uczniem.
- Schemat jednostki terapeutycznej i przebiegu procesu terapeutycznego (etapy terapii).
- Zasady i czas trwania terapii.
- Formy terapii.
- Wpływ pozycji dziecka na sprawność ręki.
- Zapewnianie właściwej postawy podczas pisania.
- Analiza środowiska pracy dziecka: krzesło, stół, ułożenie zeszytu.
- Zarys anatomii i fizjologii ręki.
- Rozwój psychomotoryczny dziecka.
- Wpływ napięcia mięśniowego na rozwój małej motoryki– Kontrola posturalna, a funkcje ręki.
- Stabilizacja centralna- przykłady ćwiczeń
- Rozwój chwytu, manipulacji, koordynacji oko-ręka.
- Zaburzenia napięcia mięśniowego i kontroli postawy oraz ich znaczenie dla prawidłowej funkcji ręki u dzieci z zaburzeniami funkcji OUN. sposoby pozycjonowania dziecka, bezpieczne zmiany pozycji, przygotowanie dziecka z zaburzeniami napięcia mięśniowego do aktywności w pozycji siedzącej
- Diagnoza zaburzeń małej motoryki – Ocena sprawności motorycznej dziecka.
- Prezentacja autorskiego narzędzia diagnostycznego: Arkusz obserwacji zaburzeń małej motoryki©.
- Dysfunkcje procesów integracji sensorycznej oraz ich wpływ na rozwój manualny i grafomotoryczny.
- Analiza oddziaływania zaburzeń integracji sensorycznej na praksję ręki
- Somatognozja i orientacja przestrzenna.
- Rozwój funkcji precyzyjnych i grafomotorycznych
- czynniki warunkujące rozwój umiejętności grafomotorycznych.
- Omówienie zabaw i ćwiczeń precyzyjnych przygotowujących do funkcji grafomotorycznych, samoobsługowych i komunikacji.
- Techniki i ćwiczenia wspomagające naukę pisania. Przykłady zindywidualizowanych zabaw i ćwiczeń w zależności od potrzeb motorycznych.
- Samoobsługa jako cel zajęć terapii ręki
Zasady wprowadzania i automatyzacji umiejętności ubierania.
- Zasady wprowadzania ćwiczeń i zabaw u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.
- Prezentacja wybranych metod, ćwiczeń, zabaw i technik wykorzystywanych w terapii ręki.
- Przykładowe pomoce i zabawki wykorzystywane w pracy z dziećmi z głębszą niepełnosprawnością ruchową i intelektualną
- Omówienie zasad konstruowania programu terapii.
- Omówienie zasad współpracy z opiekunami dziecka
- Masaż sensoryczny rąk© – warsztat praktyczny.
- Instruktaż masażu
- Rola masażu w procesie terapeutycznym.
- Prezentacja materiałów filmowych
- Przykłady zabaw i zabawek do terapii ręki wykonanych samodzielnie
- Przykładowa terapia- dziecko z Zespołem Downa
W trakcie szkolenia uczestnicy otrzymają:
- Materiały szkoleniowe w formie papierowej lub plik PDF
- Autorski Arkusz obserwacji motoryki dziecka (PDF)
- Kwestionariusz wywiadu dla rodziców (PDF)
- Instruktarz masażu sensorycznego rąk (PDF)
- Segregator terapeuty
- Dostęp do platformy szkoleniowej (na okres 12 miesięcy) – przykładowe filmy z zabawami, materiały pdf, scenariusze zajęć.
Szkolenie obejmuje 32 godziny dydaktycznych profesjonalnej pracy diagnostycznej i terapeutycznej na programie I i II stopnia terapii ręki.
20 godzin dydaktycznych – stanowi dwudniowy praktyczny warsztat, realizowany w formie stacjonarnej lub online.
12 godzin dydaktycznych – stanowi dodatkowe doskonalenie indywidualne Uczestnika, poszerzające nabytą wiedzę i umiejętności, na materiale dostępnym na platformie szkoleniowej oraz w materiałach szkoleniowych
Łączna liczba godzin widniejąca na certyfikacie obejmuje pracę na szkoleniu stacjonarnym oraz pracę własną Uczestnika – w sumie aż 32 godziny dydaktyczne.
Zapraszamy Cię do udziału w naszym szkoleniu, jeśli:
– planujesz poszerzyć swój warsztat pracy i zdobyć nowe umiejętności w zakresie prowadzenia skutecznej terapii ręki, dostosowywania odpowiednich ćwiczeń i zabaw do problemu dziecka, wykonywania masażu sensorycznego rąk,
– chcesz nauczyć się skutecznie przeprowadzać diagnozę zaburzeń małej motoryki, udoskonalić wiedzę na temat tego, na co zwrócić uwagę, by zauważyć niepokojące symptomy u dziecka,
– interesuje Cię intensywne szkolenie nastawione na praktykę, przygotowane i prowadzone przez najlepszych specjalistów w dziedzinie terapii ręki,
– chcesz poznać, nowatorskie metody pracy i gotowe ćwiczenia z zakresu terapii ręki, które wykorzystasz podczas terapii z dzieckiem z problemem rozwoju umiejętności grafomotorycznych,
– chcesz poznać odpowiedzi na nurtujące Cię pytania i wątpliwości dotyczące usprawniania małej motoryki.
Unikalne korzyści wynikające z udziału w naszym szkoleniu
- Szkolenie na żywo – aż 20 godzin szkolenia, podczas których poznasz odpowiedzi na wszystkie pytania dotyczące terapii ręki i skutecznej diagnozy zaburzeń małej motoryki.
- Przykładowe wzory dokumentacji z zakresu terapii ręki.
- Uczysz się od najlepszych specjalistów z zakresu terapii ręki i pracy terapeutycznej z dziećmi. Szkolenie poprowadzą wyjątkowe ekspertki w zakresie terapii ręki, fizjoterapii i terapii Integracji Sensorycznej z wieloletnim doświadczeniem w pracy z dziećmi.
- Imienny certyfikat poświadczający uczestnictwo w szkoleniu. Certyfikat ukończenia szkolenia potwierdzający Twoje nowe kompetencje i umiejętności.
- Konsultacje z prowadzącym podczas szkolenia. Możesz zadać prelegentowi pytania dotyczące treści szkolenia.
ZAPISZ SIE NA SZKOLENIE TERAPIA RĘKI I+II